Zapowiedzi:

Wilhelm z Saint-Thierry Złoty list

Wyrazem tęsknoty za surowym i bardziej pustelniczym życiem, wzorem pierwszych Ojców Pustyni, był, napisany pod koniec życia, pomiędzy 1143 a 1145 r., list adresowany do kartuzów z Mont-Dieu, nazwany przez Jeana Mabillona Złotym listem. List ten stał się nie tylko pochwałą, lecz także programem życia i niejako przewodnikiem na drogach pogłębiania modlitwy i wznoszenia się ku kontemplacji. Można powiedzieć, że choć słowa Wilhelma adresowane zostały do kartuzów, były jednak owocem całej tradycji monastycznej, ideałem i programem aktualnym dla każdego „rodzaju” mnicha; były choćby wyrazem tego, o czym pisał również św. Benedykt w swej Regule, że mnich ma mieć przed oczami stale bojaźń Bożą, a zachowując wskazania Reguły ostatecznie doświadczy tego, że „serce mu się rozszerzy i pobiegnie drogą przykazań Bożych z niewysłowioną słodyczą miłości”.


 

Leopold Viacheslav Rudzinskyi OSB Źródła autorytetu mnichów egipskich w Rozmowach z Ojcami św. Jana Kasjana 

Pod określeniem „mnisi egipscy” rozumieć będziemy w tym dziele przede wszystkim bohaterów dzieła Kasjana. Nie chodzi więc nam o wszystkich mnichów, żyjących w Egipcie za czasów, gdy tam przebywał autor Collationes, lecz o konkretnych przedstawicieli tych wspólnot mnichów, z którymi Kasjan, jak twierdzi, spotkał się i których nauki przekazuje swoim słuchaczom. Tych mnichów nazywa się również w tekście książki, zgodnie z tradycją monastyczną Ojcami Pustyni – głównie ze względu na to, że są nauczycielami życia duchowego na pustyni egipskiej.

Nie ma jeszcze komentarzy.

Dodaj komentarz

Twój e-mail nie będzie publikowany. Wypełnij pola oznaczone (*).